Z výletu v Nórsku, bývanie v karavane

17. srpna 2016 v 13:56 | AM |  Denník
Zdravím!

Včera (to jest 3.8, článok je uverejnený 17.8.) sme sa vrátili z 10-dňového pobytu v Nórsku, takže by som mohla pomenovať tento článok aj ako "Prázdniny v Nórsku"- tretia časť, pretože je to už moja tretia návšteva tejto krajiny. Nemám žiadnu úchylku týkajúcu sa Škandinávie, pre tých, ktorí nečítajú blog od začiatku ( čo sú 3 roky dozadu), je to preto, že môj otec tam odišiel pracovať.

Ja a moja kamarátka Štefánia, ktorá je tu spomínaná dosť často, sme šli na 10 dní za otcom. Otec býva v obytnom prívese a preto bola táto návšteva výnimočná- nikdy som totiž v prívese nebývala a nespala, sestra za ním bola pred rokom a strašila ma, aké je to strašné, no predčilo to moje očakávania, myslím, že by som vydržala žiť v prívese aj dlhšie obdobie, hoci prežívať nórsku zimu si neviem predstaviť, ale obdobie jar-jeseň by som dala. Samozrejme, keby sa ešte trochu zlepšili podmienky- napríklad sme sa chodili sprchovať do otcovej práce, čo by som pri dlhšom pobyte asi musela riešiť inak, ale keby som tam bývala, tak by som tam zrejme pracovala a možno by som sa tiež sprchovala v práci, ak by tam bola sprcha, museli by sa urobiť ešte úpravy s prístupom k vode, ale zasa je to len hypotetické- oco tam býva sám a stačí mu 40 l vody, ktorú si napustí v práci a odvezie si ju do nádrže, čo je zložitejšie, keď tam býva o dve osoby naviac, napokon je jasné, že chlap to má jednoduchšie, navyše v ňom cez rok býva sám, preto to zasa neberte tak, že sa chvastám, že by som to pokojne dala, niečo by sa dalo doladiť, ale nám to postačovalo, nechystám sa tam prísť bývať dobrovoľne, pokiaľ mám školu a iné povinnosti na Slovensku.

Desať dní sme bývali asi 65 km od hlavného mesta- Oslo. Ten kraj sa volal Ostfold s prečiarknutýmn O a my sme boli pár kilopmetrov od mesta Moss. Leteli sme zo Rzesowa na letisko Rygge, ktoré ale majú zrejme do konca roka zrušiť, na čo poukazujú aj karikatúry a heslá na transparentoch, kde nejaké dve političky strkajú lietadlo do igelitovej tašky a hovoria niečo o peniazoch... Je to škoda, pretože nám to na letisko v Poľsku trvalo asi 3 hodiny a po prílete na Rygge sme boli hneď pri Moss.

Na začiatok musím podotknúť, že Moss nie je ani zďaleka tak zaujímavá a turistmi vyhľadávaná lokalita ako Bergen. Boli tam trochu iné možnosti aj čo sa napríklad prístupom k autobusovej a električkovej dopravy týka, je to ale bližšie k švédskej hranici a k hlavnému mestu. Boli sme aj s ocom v práci- teraz má dve- jazdí ako vodič autobusu a rozváža pečivo do obchodov. Každá z nich má nejaké výhody, možné je, že prejde na rozvážanie aj iných vecí, isto viem, že to bude asi vždy súvisieť s nejakou dopravou a rozvozom.

Tento článok bude zrejme dosť dlhý, nebudem tu opisovať deň po dni, ale vybrala som fotografie, ktoré budem komentovať.

Takto vyzerala pláž, na ktorú sme šli v deň po príchode. Prešli sme na bicykloch na druhú stranu mesta Moss a okúpali sme sa v mori. Bolo to tam super, 25 m voda asi po krk, dovideli ste si na nohy a všade bol pieskový podklad.

Šla som s otcom do práce, ideme po diaľnici o pol piatej ráno a vezieme čerstvý chlieb a sladké pečivo do obchodov. Smer Oslo!

Tak takýto výhľad má oco, keď vyjde z karavanu. Už bol večer a my sme sa chystali grilovať pstruha lososovitého. Nafotila som vtedy kopec fotiek aj so selfie tyčou, ke%d mi oco povie- ukáž tete ako je v Nórsku- tak len rýchlo prebehnem fotky s mojimi nepríčetnými výrazmi :D

Toto je park v meste Moss- Nesparken. Urobili sme si okruh okolo parku, počasie bolo také nemastné, neslané, ale malým chlapcom to neprekážalo- vždy lepšie než chytať Pokémonov :)

Toto je super šmýkalka do mora na výbežku pri prístave pre trajekty, ktoré tam premávali snáď každú polhodinu. Je to veľmi dobrý nápad, aj u nás by mali myslieť na ľudí. Okrem toho mali aj také malé pontóny ukotvené na dne, z ktorých sa dalo tiež skákať do vody. Vtedy tam hrozne fúkalo, vietor odnášal tie kvapôčky z vodotrysku až k nám, slnečné okuliare som mala úplne mokré.

Vitajte v OSLE! Jedeň deň sme strávili v nórskom hlavnom meste, kam sme sa dopravili autom a vyložili sme si bicykle, na ktorých sme prešli až do centra a v tých preľudnených uliciach sme ich zamkli a pokračovali ďalej. Bicykle sa tam dajú aj požičať. Stihli sme tam toho viac a presuny nám netrvali tak dlho. V meste majú aj cyklistické chodníky. Toto je bazén s morskou vodou, vlastne to len tak tým drevom odčlenili od mora. Ľudia sa tam nasáčkovali na kúsok zelene a robili si pikniky, opaľovali sa a niektorí aj plávali.

Toto je pohľad zo strechy opery v Osle. V okolí stavali Munchovo múzeum a lanovku. Bol tam výhľad na protiľahlý breh a také administratívne budovy. Trochu sme si tu oddýchli, navštívili obchod v opere ( sklamali ma tým, že suveníry mali z Vienna World a ceruzky s Griegom a inými skladateľmi severu vôbec nemali, tak som si kúpila Bacha a Verdiho). V opernom obchode sa dajú kúpiť aj použité baletné topánky či črievice alebo ako sa volajú, či všelijaké baletkovské suveníry- dievča zbláznené do baletu by tam asi vykúpilo celý obchod.

Oproti hlavnej stanici v Osle sa začína brutálne dlhá ulica (toto je už fotka z jej konca), ktorá vedie až ku kráľovskému palácu ( v popredí). Na uliciach sú obchody, rumunskí cigáni hrajúci na všelijaké nástroje alebo len tak s kávovým pohárom a žobrajúci, alebo cigánky ponúkajúce nejaký časopis- podobné ako v Bergene. Videli sme aj obchody so suvenírmi a pouličného umelca so sprejmi, ktorý na môj a na Števkin vkus tvoril trochu gýčovo, ale môj oco by si pokojne zobral obraz s galaxiami :D

Toto je (spodný profil?!) záber na kráľovský palác, aj keď to vyzerá, že som spadla na schodoch. :D Majú tam tabule so zaujímavými stretnutiami kráľovskej rodiny a udalostí. Celý dvor je vysypaný štrkom, podobne ako vo Viedni pri Hofburgu a majú tam aj stráž, s ktorou sme sa fotili. Stačí sa ich opýtať, treba ostať na okraji oblúka, ktorý je okolo nich.

Tu sme sa dostali do takej časti na okraji pevniny, kde boli aj kanály a mostíky a výjazd na more, pod touto štýlovou, industriálnou obytnou budovou boli zaparkované člny v dokoch. Všimnite si horné poschodie- presklené okná- majú trošku takú neosobnú "auru" :D Budovy v takýchto častiach boli tehlové, sivé čierne, so spojením sklo-železo, ale na balkónoch u nich vídať palmy, ratanový nábytok a vedia si to pekne dodekorovať, že to vyzerá ako z nejakého magazínu o bývaní.

Toto je už pohľad na radnicu, práve sme odchádzali z tej industriálnej časti s moderným štýlom, lebo sa tam nachádzalo aj múzeum moderného umenia s plážou, na ktorej bolo opäť kopec ľudí. Cesta naspäť až ku radnici nám trvala dosť dlho, pretože to "korzo" bolo preplnené ľuďmi, musela som zaosadnúť z bicykla, šla som krokom a aj tak som stíhla ísť za otcom, ktorý z bicykla nezosadol. Naštvali ma lovci Pokemonov, ktorí sa zastavili v strede cesty a hádzali tam pokémoskú loptu, keď som mala šancu obehnúť tie davy. Bolo to šialené.

Toto je na záver- "homemade" pódium z paliet a jedného kontajnera. Mali tam rozložené a zakryté kamery, oco mi povedal, že odtiaľ asi vysielajú nejakú reláciu, čo je možné, lebo sme kúsok od múzea moderného umenia. Je to veľmi zlaté pódium, trochu ďalej mali aj kútik na rozhovory z paliet a vankúšov.

To je k tomuto výletu asi všetko. Teda čo sa týka fotografií, mám ich ešte xy, ale nebudem ich tu všetky dávať, s niektorými mám problém pri ich načítaní- skáču farby a tak. Príhod máme so Štefániou dosť, bol to výkvet udretých hláv, odrenín, či dokonca aj parazitov (Števkin kliešť na ruke) :D .
Článok som mala rozpísaný už 4.8. a vidíte, dostala som sa k nemu až 17.8., aby som ho dokončila). Desať dní bolo až-až. Oco dnes odišiel do Nórska, ale rýchlo sa vráti, kým tu bol, tak som nemala toľko času vypisovať si, boli sme sa kúpať, zbierať černice, po návštevách, vo wellnesse s mamou. Fotky by mali byť v galérii, takže si ich môžete pozrieť vo väčšej veľkosti. Zatiaľ ahojte!

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.